وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی

وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی

ساخت وبلاگ

امکانات وب

همه چیز در مورد قانون سقط درمانی

در این مقاله تلاش شده است نگاهی کلی به قانون سقط درمانی موارد و نکات آن بیندازیم امیدواریم که برای شما مفید واقع شود.

سقط درمانی چیست؟

سقط درمانی یعنی زمانی که جنین شما دچار مشکل است و درمانی جز سقط جنین نمی ماند در این جا مواردی را که قانون سقط درمانی مجاز است را بیان می کنیم. تشخیص ناهنجاری یا بیماری جنین با انجام سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی یا روش‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد و اعلام نظر سه پزشک متخصص در خصوص تشخیص ناهنجاری یا بیماری و اینکه موجب حرج مادر بعد از تولد می شود، ضروری است.

قانون سقط درمانی

دکتر آسیه جعفری روز سه شنبه در مورد اطلاعات غلط در مورد قانون سقط درمانی و تفکیک سقط درمانی با سقط‌ غیرقانونی گفت: صدور مجوز قانون سقط درمانی دارای شروطی است. نخستین شرط صدور مجوز سقط درمانی، درخواست مادر است که باید فرم درخواست توسط او تکمیل شود.

چنانچه سن حاملگی کمتر از  ۱۹ هفتگی باشد برای صدور مجوز قانون سقط درمانی باید مشخص شود که آیا مادر بیمار است و جان او در اثر ادامه بارداری به خطر می‌افتد یا اینکه جنین بیمار است و بیماری جنین موجب سختی و مشقت شدید مادر پس از تولد خواهد شد.

در صورت بیماری مادر باید مشخص شود آیا ادامه بارداری برای مادر خطر جانی دارد که البته این مسئله نیز نیاز به تایید توسط سه متخصص ‌دارد.

وی افزود: در برخی موارد مادر باردار با مدارکی که از قبل دارد و با معرفی‌نامه پزشک متخصص معالج خود که در آن قید شده ادامه بارداری جان مادر را به خطر می اندازد، به پزشکی قانونی مراجعه می کند که در این شرایط باید این مسئله توسط دو متخصص دیگر تأیید شود. البته تشخیص تهدید جانی مادر با توجه به نوع بیماری در نهایت باید توسط متخصص مربوطه اعلام شود در این صورت پزشکی قانونی اقدام به صدور مجوز سقط جنین می‌کند.

باید به این نکته توجه کنید که امکان صدور مجوز برای هر ناهنجاری یا بیماری جنینی وجود ندارد

امکان صدور مجوز برای هر ناهنجاری یا بیماری جنینی وجود ندارد. شرط این است که بیماری و ناهنجاری جنین پس از تولد قابل درمان نباشد یا اینکه درمان کامل پس از تولد اتفاق نیفتد، درمان نتیجه بخش نباشد و عوارض ماندگاری برجا بگذارد و موجب سختی و مشقت شدید مادر شود.

وی تصریح کرد: با تشکیل جلسات متعدد، فهرستی از بیماری‌های دستگاه‌های مختلف بدن جنین تهیه می شود و به تأیید تعداد زیادی از کارشناسان مختلف از جمله متخصصین ژنتیک، اطفال و نوزادان، نورولوژی اطفال، متخصصین خون اطفال، غدد و متابولیک اطفال و قلب اطفال می رسد، چنانچه متخصصان تایید کردند که این بیماری‌ و ناهنجاری‌ها باعث حرج مادر پس از تولد می شود،  مجوز سقط صادر خواهد شد.

قانون سقط درمانی

در اینجا متن صریح قانون سقط درمانی را با هم میخوانیم:

سقط جنین درمانی با توجه به «قانون سقط درمانی» مصوب 10/3/1384 مجلس شورای اسلامی عبارت است از: «ختم حاملگی با رعایت همه شرایط زیر:

·         رضایت زن

·         سن بارداری کمتر از 4 ماه از لقاح (حدود 19 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی براساس سونوگرافی معتبر)

·         تشخیص قطعی ناهنجاری یا بیماری جنینی که موجب سختی و مشقت شدید مادر شود و توسط سه متخصص تایید گردد یا تشخیص قطعی بیماری مادر که ادامه بارداری با تهدید جانی مادر همراه باشد و توسط سه متخصص تایید شود.

تأیید وجود شرایط فوق و صدور مجوز سقط جنین درمانی توسط سازمان پزشکی قانونی

هر مادر باردار متقاضی سقط جنین می‌تواند به هر یک از ادارات کل پزشکی قانونی استان‌ها (مرکز استان) مراجعه نماید ولی صدور مجوز سقط جنین منوط به وجود همه شرایط فوق‌الذکر خواهد بود.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر یه سایت شهرداد مراجعه کنید.

 

وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی...
ما را در سایت وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی دنبال می کنید

برچسب : قانون سقط درمانی, نویسنده : شهرداد بازدید : 329 تاريخ : پنجشنبه 30 بهمن 1399 ساعت: 0:08

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :